Per la vora del riu Ripoll, Les Passeres de Sabadell

Les avingudes d’aigua de la tardor de 1962 varen provocar grans desperfectes en les infraestructures de comunicació entre ambdues ribes del riu Ripoll.DSCN4148_01a_01Aquest fet va portar que la Confederación Hidrográfica del Pirineo Oriental decidís redactar i dur a terme el “Proyecto de Acondicionamiento del cauce del Río Ripoll en el término municipal de Sabadell”, signat per l’enginyer Albino Lasso Conde.DSCN5187_01Entre les diverses actuacions es preveia la construcció d’uns guals i passeres per a vianants. En concret en el projecte ja es definia les passeres a construir de tipus cantilever, sustentades per tirants. Aquesta construcció era més econòmica i àgil que d’altres d’ús més habitual. El model proposat per l’enginyer Albino Lasso Conde, estava inspirat en models publicats a la revista Engineering News Records, resultant novadós fins al punt que la contractista Dragados y Construcciones S.A. va haver d’importar els ancoratges metàl•lics des de l’estranger.

Les passeres varen ésser construïdes en el transcurs de l’any 1963, posant-se en funcionament l’any 1964.DSCN4090_01_01Actualment, encara podem trobar-ne algunes en funcionament.

Informació sobre una nova passera :

http://sabadellinforma.com/2015/03/el-riu-ripoll-comptara-amb-una-nova-passera-fixa-per-a-vianants-a-castellar-del-valles/

Caldria distingir tres estils que trobarem per travessar de vora, el riu Ripoll en el terme de Sabadell :
Passeres tipus gual I, per sota disposen de tubàries o conductes suficientment grans que pot passar per sota l’aigua del riu, amb un cabal ordinari i/o normal. Aquesta en trobem varies en el seu curs, en cas de gran crescuda del riu, es poden utilitzar una barreres que hi han per impedir el pas de vehicles per elles, i així, també, hi han cartells avisant en cas de perill.DSCN4489_01Passeres tipus gual II, aquestes casi o no disposen de tubàries o de conductes on passi l’aigua, en aquest cas, l’aigua es veu obligada a revessar-ho per sobre de la passera.DSCN4506_01Passeres tipus cantilever, son totes aquelles que semblen un pont i van subjectes amb un cablejat, per les dues bandes de la vora del riu.DSCN4079_01_01Cal destacar la passera del Molí de l’Amat, DSCN4508_01que per seguretat es va desmuntar,DSCN4510_01 en el seu lloc hi ha un modern pont que creua el riu ripoll, on en un costat i de banda a banda, trobem un llarg seient de fusta.DSCN4507_01Per tant no sols es podent utilitzar per gent peatonal, sino, també qui vagi en vehicles, com bicicletes, motos i cotxes, amb el respecta de velocitat.

Altres Passeres, estructures mes debils o fetes per la gent dels horts, per poder pasar d’un costat a l’altre. DSCN5347_01Que frequentment se les emporta a causa d’una crescuda del riu.DSCN5346_01

DSCN5352_01En cas de riuades, hi ha unes tanques que no permet el pas de vehicles.DSCN4520_01DSCN5351_01Hi ha algun de fusta i també, o de tub cilíndric,DSCN5191_01 per anar saltant o posant el peus de munt seu, axó si, mantenint l’equilibri.DSCN5181_01Per últim cal mencionar els ponts, oberts a tothom, per passar d’un lloc a l’altre els vehicles de totes classes i tonatges, per accedir a barriades o zones industrials a les rodalies de Sabadell.DSCN5350_01Text i Fotografies: Ramon Solé

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s